Varga János amatőr fotós oldala
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
DSLR Adatlapok
 
Galéria
 
Canon EOS-40D

 

Kipróbáltuk: Canon EOS-40D (teszt)

Irházy Róbert (Birdie) - 2007. szeptember 26. 10:00 (részletes digitális fényképezőgép teszt)
Augusztus végén menetrend szerint érkeztek az új fényképezőgép bejelentések, melyek között - ahogy sejthető volt - a félprofesszionális Canon tükörreflexes cseréje is bekövetkezett. Az EOS-30D után végre komoly fejlesztéseket is eszközölt a Canon, így a 40D már a specifikációja szerint nagyon ütős gép lett. A megannyi újítás ellenére a gépváz ára szolid maradt, most is kb. 70 ezer forinttal kerül többe elődjénél (mint anno a 30D a 20D-nél). De vajon tényleg ennyivel jobb?

Felépítés I.

 

Változások

Mint ahogy a bevezetőben is említettem, az EOS-40D remek fejlesztésekkel gazdagodott, így ezek felsorolása sem egyszerű. A könnyebb áttekinthetőség és összehasonlíthatóság kedvéért ismét táblázatos formában osztjuk meg a főbb különbségeket, amelyben az előnyöket vastagon szedve emeltük ki.
Főbb különbségek a Canon EOS-30D és a Canon EOS-40D között
  Canon EOS-30D Canon EOS-40D
Képérzékelő 22,5×15 mm CMOS
8,5 Mpixel (6,4 mikron)
22,2×14,8 mm CMOS
10,5 Mpixel (5,7 mikron)
D/A konverter 12 bit 14 bit
Fájlformátumok RAW (.cr2), JPEG RAW (.cr2), sRAW 2,5 Mpx (.cr2), JPEG
Szenzortisztítás nincs van
EOS Integrated Cleaning System:
ultrahangos + szoftveres
Automatikus érzékenység Csak témamódokban,
ISO100-400
Témamódokban ISO100-800
kreatív zónában (P, Av, Tv) ISO200-800
Zajszűrés magas érzékenységnél nincs bekapcsolható
Tükör felcsapás rugóval, lehúzás motorral felcsapás és lehúzás egyaránt motorral
gyorsabb és csendesebb módszer
Fókusz rendszer 9 pontos fázis-különbség elvű 9 pontos fázis-különbség elvű
mindegyik keresztszenzoros (f/5,6 vagy jobb fényerővel)
középső dupla pontosságú (f/2,8 vagy jobb fényerővel)
Képfeldolgozó processzor DiGIC II DiGIC III
Sorozat 5 kép/mp 11 RAW képig 6,5 kép/mp 17 RAW képig
Szpot fénymérés 3,5%-os körben 3,8%-os körben
Színhőmérséklet 2800-10000 K 2500-10000K
LCD 2,5"
230.000 pixel (R+G+B)
3"
230.000 pixel (R+G+B)
Kereső 0,9× nagyítású, 95% lefedettségű pentaprizmás 0,95× nagyítású, 95% lefedettségű pentaprizmás
LiveView (élőkép az LCD-n) nincs van,
külön gombra AF funkcióval
Mattüveg cserélhető? nem igen, 3 féle kapható
Felhasználói üzemmód (elmenthető paraméterek) nincs van, 3 db
Felhasználói beállítások (Custom Fn.) 19 24
Státusz kijelzés csak a felső monokróm státusz LCD-n felső monokróm státusz LCD-n és
hátsó LCD-n
érzékenység értékkel együtt
Időjárásálló szigetelés nincs csak a kártyaajtónál és akkufedlapnál
Vezeték nélküli képáttöltés WFT-E1 USB-be illeszthető külső egység (~1000 USD) opcionális WFT-E3 markolatban (~800 USD)
Kép eredetiség ellenőrzése nincs opcionális szoftverrel
Saját menü nincs van,
max. 5 menüpont szabadon választható
Világos tónus prioritás nincs van
Tömeg 706 gramm 740 gramm
Méretek 144×105,5×73,5 mm 145,5×107,8×73,5 mm
További összehasonlító képek:
Nikon D80 és Canon EOS-40D
Nikon D200 és Canon EOS-40D
Ami a táblázatból nem derül ki, az a külsőt érintő változások. Itt kell megemlíteni, hogy az EOS-40D kicsit magasabb lett (a specifikációkban megadott adatok szerint pedig nem kellene, mégis határozottan magasabb), és a markolata is egy fokkal vastagabbá, és talán jóval kényelmesebbé vált, mint az EOS-30D-é. Ennek oka a markolat felső részén a középső ujjunknak kialakított bemélyedés markánsabbá tétele.

Apró módosítás érte a felső státusz kijelzőt is, amelyen kissé átrendezték a piktogramokat, ami viszont sokkal hasznosabb, hogy immár az érzékenység folyamatosan leolvasható a kijelzőről, nemcsak akkor, amikor éppen beállítjuk azt. Az érzékenység kijelzése nemcsak itt, hanem a keresőben is megjelent.

 

S végül egy negatívum: a bekapcsológomb hasonlóan a gépváz hátlapjának alsó részére került, amely önmagában is kényelmetlen (ahogy az EOS-30D-nél is), viszont a süllyesztett kapcsoló méretét csökkentették, így a 30D-hez képest még rosszabb lett a helyzet. A kapcsoló kemény járása miatt ráadásul elég nehézkes a bekapcsolás, s ezt egy kézzel nem is tudjuk megtenni.

Képérzékelő

A Canon továbbra is a CMOS technológia mellett tart ki, amely nem meglepő, főleg annak fényében, hogy most már a Sony is a CMOS felé mozdult. Az EOS-40D-be APS-C-hez közeli méretű, 22,2×14,8 mm-es hasznos felületű, 10,5 millió teljes pixelszámú szenzor került. A képkivágás faktor ennek megfelelően 1,62×-es. A képérzékelő a paraméterei kísértetiesen hasonlítanak a Canon EOS-400D szenzorához, de a Canon szerint azzal nem egyezik meg teljes mértékben. Bár a felbontásból és a méretből adódóan a pixelméretek azonosak (ebbe beletartozik a vezérléshez szükséges vezetékek szélessége is), a pixelek fényérzékeny területein, és a mikrolencsék méretein kissé javítottak. Ennek következtében elméletileg a Canon EOS-40D mérsékeltebb képzajjal rendelkezik, mint a belépőszintű EOS-400D.

A Canon az EOS-400D-nél vezette be elsőként a szenzortiszítást, melyet azóta a felső kategória is megörökölt. Az EOS-40D-be is bekerült tehát az EOS Integrated Cleaning System. Ez picit többről szól, mint porlerázásról.
A por eltávolítása két részből áll: hardveres és szoftveres. A hardveres eltávolítás fizikailag rázza le a porszemeket a féligáteresztő szűrőről (amely egyébként antisztatikus bevonatot is kapott) egy-egy piezokristállyal rezonanciába hozva azt (hasonló halk hangot adva, mint az Olympus ultrahangos CCD tisztító rendszere, csak annál kicsit hosszabb ideig tart). A szoftveres eltávolítás pedig a képfeldolgozás során lép működésbe, a letárolt "porszemmaszk" felhasználásával melyet a felhasználó is törölhet, illetve frissíthet.
A hardveres poreltávolítás mind bekapcsoláskor, mind kikapcsoláskor működésbe lép, de az első elkészíthető kép bekapcsolástól számított idejét nem növeli ez a megoldás, mint az Olympus E-rendszer gépeinél. Ennek oka, hogy a Canon EOS-40D figyeli az exponáló gomb lenyomását, s ha az félig lenyomott állapotban van, azonnal felfüggeszti a portalanítási folyamatot. Így lehetséges, hogy az EOS-40D a bekapcsolás pillanatától számítva 0,1 mp-cel később már teljesen működéképes. Az automatikus hardveres portalanítás egyébként a SetUp-ban kikapcsolható, illetve kézzel is elindítható a folyamat.

 

Az érzékenységet ISO100 és ISO1600 között 1/3 Fé lépésközzel állíthatjuk be, de ha szükséges, választhatunk ISO3200 érzékenységet is. Ez alól kivétel a világos tónus prioritású (Highlight Priority) üzemmód, amelynél a legkisebb választható érzékenységi ISO200. A világos tónus prioritás főként tájképek (felhők), vagy menyasszonyi fotók (fehér ruha) készítésénél hasznos, ilyenkor a legvilágosabb tónusok kontrasztja csökken, így a fehér hajszállal, de később ég ki.

Legnagyobb felbontásban 3888×2592 képpontból álló fotókat készíthetünk, ezeket RAW (.cr2) vagy JPEG formátumban menthetjük el, de van lehetőség a RAW+JPEG módszer alkalmazására is. Ennek során a veszteségmentes és tökéletesen utófeldolgozható RAW kép mellé gyorsan és egyszerűen kezelhető JPEG kép is mentésre kerül.
Ez főként akkor hasznos, amikor egy eseményről igen sok képet készítünk, s a végén csak a legjobbakat szeretnénk meghagyni. Ilyenkor a JPEG képeket gyorsan átnézhetjük és az eleve hibás felvételeket rögtön törölhetjük is, s csak azokkal a RAW fájlokkal kell foglalkozni, amelyek JPEG ikertestvére is már jó minőségű.
Új lehetőség az sRAW használata, amely olyan esetekben nyújthat segítséget, ha kevés tárhellyel rendelkezünk, de fontos a jó utófeldolgozhatóság, viszont nem lényeges a nagy felbontás. Az sRAW fájlok 2,5 Mpixel felbontásúak.

A JPEG tömörítési foka két lépésben állítható: Fine vagy Standard.

Optika

A vázra az EF és EF-S bajonettes objektívek tekerhetők fel. Kit kiszerelésben többféle változat közül választhatunk, illetve területenként is változik, hogy milyen optikát kapunk a váz mellé. Ez lehet EF-S 18-55mm/F3,5-5,6 IS, EF-S 17-85mm/F4-5,6 IS USM, vagy EF 28-135mm/F3,5-5,6 IS USM.

Sorozat fényképezés

gyors RAW sorozat hangfelvétele
Kattintson a képre!
normál RAW sorozat hangfelvétele
Kattintson a képre!
Sorozat teszt alapján a sebességet csak nagyjából hozza a gép, a specifikáció szerint nagy sebességnél 6,5 képet kellene készíteni mp-enként, mi ezzel szemben 6,05 kép/mp-et mértünk. A normál sorozat specifikáció szerint 3 kép/mp, méréseink itt 2,95 kép/mp-et adtak.

A sorozat hossza JPEG-ben nem érte el a 75 képet, ennek oka feltételezhetően az, hogy a választott téma igen részletgazdag volt és JPEG tömörítéssel nehezen tömöríthető. Egy fájl mérete ekkor 6,2 MB volt.
A mérés során megállapítható, hogy a gépben 256 MB-nyi puffer memória található.

Egy sorozatban készíthető képek száma
  RAW+JPEG RAW JPEG
6,05 kép/mp Hi sorozat 13 14 40
2,95 kép/mp normál sorozat 14 16 54
A sorozat méréssel egyidejűleg megmértem a kártyaírás sebességét is, mert az eddigi Canon D sorozatú gépek e téren nem remekeltek túl jól. A 300D kifejezetten lassú volt, de a 20D és 30D is elmaradt kártyaírási sebességben a konkurens márkáktól.
Úgy tűnik, sikerült javítani a dolgon, mert Lexar 80× WA 2 GB-os memóriakártyával közel 9 MB/s írási sebesség adódott, amely megelőzi az Olympus E-510 sebességét, és egész jól megközelíti a Sony Alpha DSLR-A100 írási sebességét is. SanDisk Extreme III kártyával pedig még jobb értéket mérhettünk, amely egyértelműen lekörözi a 30D írási sebességét. Nagy szégyenkezni valója tehát már nincs a Canonnak e téren.
Képfeldolgozási ill. kártyaírási sebességek
  Canon EOS-30D Canon EOS-40D
Kingston narancs 512MB CF, RAW n/a 2400 KiB/s
Lexar 80× WA 2 GB CF, JPEG n/a 7727 KiB/s
Lexar 80× WA 2 GB CF, RAW 6250 KiB/s 8281 KiB/s
SanDisk Extreme III 2 GB, RAW 6560 KiB/s 10700 KiB/s
SanDisk Extreme IV 4 GB, RAW n/a 11740 KiB/s
 

CSS by: HD

Holdfázis

VargaFoto
Holdfázis
 
Saját linkek
 
Profi Fotós oldalak
 
Fotós Oldalak
 
Blogok
 
Látogatók
Indulás: 2009-01-11
 

A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG